12 mån vikariat Brand Communications Manager

Göteborg
Ansök senast: 2025-08-31

Om rollen

Som Brand Communications Manager är du en viktig innehållsmakare på marknadsavdelningen. Du är i navet av IHM:s interna och externa kommunikationsinsatser och har ägandeskap kring planering, genomförande och uppföljning av kommunikationsinsatser i IHM:s ägda kanaler. Du är en vass skribent och bistår teamet med content-produktion till IHM:s köpta kanaler.

I ditt scope ingår email marketing, innehåll på sajt, contentproduktion och kommunikation i IHM:s community (så som till lärare, alumner, med flera). Den interna kommunikationen är en viktig beståndsdel i din roll i att dela affärsgemensam information med alla stakeholders.

Dessutom sköter du planering och beställning av de Employer Branding-insatser som vi riktar till både befintliga och potentiella medarbetare i alla våra kanaler. Med hjälp av kollegor på marknadsavdelningen och vårt byrånätverk säkerställer du att vår kommunikation är on-brand och håller en röd premiumtråd.

Du rapporterar till CMO och har löpande vägledning och avstämning med denna för att erhålla de resurser du behöver för att genomföra dina ansvarsområden och bidra till att IHM når sina uppsatta affärsmål.



Dina arbetsuppgifter

Storytelling

I IHM:s värld bygger allt på kunskapsdelning och i din roll är du en viktig kugge i ledet att förmedla stories, stora som små, i ägda och köpta kanaler. Success stories som blir till artiklar och content på sajt och i sociala medier. Ett kundcase som förtjänas lyftas fram. Från intervju av nyckelpersoner, till att transkribera och slutligen skriva en fängslande text – med din förkärlek för det skrivna ordet fångar du essensen i berättelsen.

 

Content Creation

Tillsammans med Digital Content Specialist skapar du innehåll för våra ägda, köpta och förtjänade kanaler med delat fokus på taktisk kommunikation, storytelling occh varumärkesbyggande innehåll. Du har god förståelse för att mäta, analysera och följa upp tidigare kommunikation, tex via SEO och trafik till sajt, för att vägleda IHM i framtida marknadsföringsinsatser.


Internkommunikation

För att säkerställa ”ett IHM” säkerställer du intern informationsdelning och samsyn kring den marknadsbearbetning vi gör. Denna relationsbyggande hållning internt är av både proaktiv och reaktiv karaktär, med ett serviceminded minset.


Brand Communications

Tillsammans med CMO, kollegor och marknad och externa byråer är du produktägare av vårt varumärke IHM och säkerställer att alla våra kommunikationsinsatser i olika kanaler är on-brand och följer vår kommunikationsstrategi.


Corporate Communications

I ditt scope ingår att planera, dela och följa upp den företagskommunikation som vi delar i framför allt ägda och förtjänade kanaler. Dessa PR-insatser behöver vara förankrade med rätt stakeholders internt och innehåll bör vara on-brand. Du har en nära dialog med PR-byrå, CMO och affärsområdesansvariga för att säkerställa bred täckning och uppdaterad kommunikationsplan.



Huvudsakliga ansvarsområden:

·     Regelbundet skapa content för IHM:s plattformar, i linje med den contentstrategi som marknad tagit fram

·     Säkerställa att innehåll språkligt, visuellt och ämnesmässigt överensstämmer med vår kommunikationsstrategi och är on-brand

·     Monitorerar och följer upp att vårt innehåller i alla våra kanaler (ägda och köpta) följer rätt tone of voice och är on-brand

·     Tillsammans med Digital Content Specialist säkerställa att sajt är uppdaterad och aktuell

·     Projektleder, författar och kvalitetssäkrar våra PR-insatser tillsammans med PR-byrå

·     Tillsammans med team ta fram kreativ och copy till våra marknadsföringskampanjer

·     Internkommunikation – utformning, spridning och uppföljning

·     Produktägarskap av varumärket IHM, i alla våra kanaler

·     Säkerställa att företagskommunikation utformas och sprids i interna och förtjänade kanaler

·     Projektleder och är beställare av allt IHM-brandat material till event, sponsorskap och säljaktiviteter, samt säkerställa att merchandise är on-brand



Kvalifikationer:

Minst 2-5 års erfarenhet av liknande roller inom innehållsmarknadsföring, brand communications och/eller hållbarhetskommunikation. Starka kommunikativa färdigheter i tal och skrift och förmåga att initiera och driva projekt.



Vi ser gärna att du har:

·     Initiativförmåga som uttrycker sig i att du har lätt för dig att se helheten, identifiera förbättringsområden och kommunicera i alla led

·     Goda kommunikativa färdigheter, oavsett om det handlar om kampanj-kreativ, innehållsmarknadsföring på sajt eller internkommunikation

·     God förmåga att publicera och optimera copy och visuellt innehåll i digitala kanaler samt erfarenhet och vana från att arbeta i CMS-verktyg och CRM/Marketing automation system

·     En mycket god känsla för form, färg och layout och är intresserad av att lära dig mer om SEO och CRM.

·     Ansvarstagande, är driven och noggrann. Vi ser gärna att du är en lyhörd, flexibel och prestigelös person som har lätt för att arbeta både i grupp och individuellt.

·     Du har 2-5 års erfarenhet från att arbeta professionellt med digital kommunikation samt relevant högskoleutbildning eller motsvarande inom marknadsföring, kommunikation eller digitala medier.

Kontaktperson

Ricki Petrini

ricki.petrini@ihm.se

Tack för din ansökan! Ansökan misslyckades, vänligen försök igen Ansök snabbt och enkelt

Var god ange ditt förnamn.
Var god ange ditt efternamn.
Var god ange en giltig e-post.
Släpp din bild här eller klicka
Var god ange ett svar.
Klicka här för att ladda upp dokumenten
Var god bifoga minst ett (max fem) dokument (ex CV, brev, betyg)
      Filerna får inte överstiga 50 MB
      Skicka dokumenten i PDF- eller Word-format.
      Vänligen bekräfta att du läst vår policy.

       

      5 %